Klasy dokładności wag

wagi nieautomatyczne

Wyróżniamy cztery klasy dokładności wag nieautomatycznych:

I – klasa specjalna – wagi specjalne
II – klasa wysoka – wagi precyzyjne np. laboratoryjne
III – klasa średnia – wagi przemysłowe i powszechnego użytku
IIII – klasa zwykła – wagi przemysłowe

Norma PN-EN 45501 określa graniczne błędy dopuszczalne jakie może posiadać waga nieautomatyczna w danej klasie dokładności. Wartości tych błędów zmieniają się zależnie od obciążenia i wynoszą:

Klasa IKlasa IIKlasa IIIKlasa IIIIBłąd graniczny dopuszczalny
0 ≤ m ≤ 50 000 e0 ≤ m ≤ 5 000 e0 ≤ m ≤ 500 e0 ≤ m ≤ 50 e+/- 0,5 e
50 000 e < m < 200 000 e5 000 e < m < 20 000 e500 e < m < 2 000 e50 e < m < 200 e+/- 1,0 e
200 000 e < m20 000 e < m < 100 000 e2000 e < m < 10 000 e200 e < m < 1 000 e+/- 1,5 e

Gdzie: m – obciążenie ; e – działka wagi

wagi do ważenia pojazdów w ruchu

zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 25 września 2007 roku w sprawie wymagań. którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, dopuszczalne błędy graniczne tego typu wag wynoszą:

Odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi – tabela 1 i tabela 2

Tabela 1 – odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi lub osi wielokrotnej od skorygowanego obciążenia osi lub osi wielokrotnej pojazdu kontrolnego innego niż dwuosiowy podczas ważenia dynamicznego

Klasa dokładnościOdchylenie dopuszczalne
w % skorygowanego obciążenia osi
podczas legalizacji
Odchylenie dopuszczalne
w % skorygowanego obciążenia osi
podczas użytkowania
A+/- 0,5+/- 1,0
B+/- 1,0+/- 2,0
C+/- 1,5+/- 3,0
D+/- 2,0+/- 4,0


Tabela 2 – odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi dla pojazdu kontrolnego dwuosiowego podczas ważenia dynamicznego

Klasa dokładnościOdchylenie dopuszczalne
w % statycznego obciążenia osi
podczas legalizacji
Odchylenie dopuszczalne
w % statycznego obciążenia osi
podczas użytkowania
A+/- 0,25+/- 0,5
B+/- 0,5+/- 1,0
C+/- 0,75+/- 1,5
D+/- 1,0+/- 2,0


Błędy graniczne dopuszczalne sumarycznej masy pojazdu – tabela 3

Klasa dokładnościBłędy graniczne dopuszczalne
w % masy pojazdu
podczas legalizacji
Błędy graniczne dopuszczalne
w % masy pojazdu
podczas użytkowania
0,2+/- 0,10+/- 0,2
0,5+/- 0,25+/- 0,5
1+/- 0,5+/- 1,0
2+/- 1,0+/- 2,0


Wagi do ważenia pojazdów w ruchu oznaczane są dwiema klasami dokładności: dla ważenia osi oraz dla masy sumarycznej.

wagi odważające

zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 9 czerwca 2009 roku w sprawie wymagań. którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, dopuszczalne błędy graniczne tego typu wag wynoszą:

Klasa dokładnościBłędy graniczne dopuszczalne
zsumowanego ładunku
0,2+/- 0,10 %
0,5+/- 0,25 %
1+/- 0,50 %
2+/- 1,00 %


Podobne wpisy

  • Czym jest i na czym polega wzorcowanie wag. Czy wzorcowanie wag jest wymagane i kiedy?

    Twierdzenie, że każda waga „działa dobrze, bo pokazuje wynik”, to niebezpieczny mit, który może kosztować firmy pieniądze, reputację i zgodność z przepisami. Jeśli odpowiadasz za jakość, produkcję lub kontrolę metrologiczną, zrozumienie, czym naprawdę jest wzorcowanie wag, po co się je wykonuje i czym różni się od legalizacji, to fundament rzetelnych pomiarów i bezpiecznych decyzji. W…

  • Wzorce Masy: Fundament Dokładnych Pomiarów

    W dzisiejszym, precyzyjnym świecie, dokładność pomiarów jest kluczowa w wielu dziedzinach – od handlu i przemysłu, po naukę i medycynę. Jednym z fundamentalnych elementów zapewniających tę dokładność są wzorce masy. Czym dokładnie są te niepozorne przedmioty i dlaczego odgrywają tak istotną rolę? Czym są wzorce masy? W najprostszym ujęciu, wzorzec masy to fizyczny obiekt o…