Klasy dokładności wag
wagi nieautomatyczne
Wyróżniamy cztery klasy dokładności wag nieautomatycznych:
I – klasa specjalna – wagi specjalne
II – klasa wysoka – wagi precyzyjne np. laboratoryjne
III – klasa średnia – wagi przemysłowe i powszechnego użytku
IIII – klasa zwykła – wagi przemysłowe
Norma PN-EN 45501 określa graniczne błędy dopuszczalne jakie może posiadać waga nieautomatyczna w danej klasie dokładności. Wartości tych błędów zmieniają się zależnie od obciążenia i wynoszą:
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IIII | Błąd graniczny dopuszczalny |
---|---|---|---|---|
0 ≤ m ≤ 50 000 e | 0 ≤ m ≤ 5 000 e | 0 ≤ m ≤ 500 e | 0 ≤ m ≤ 50 e | +/- 0,5 e |
50 000 e < m < 200 000 e | 5 000 e < m < 20 000 e | 500 e < m < 2 000 e | 50 e < m < 200 e | +/- 1,0 e |
200 000 e < m | 20 000 e < m < 100 000 e | 2000 e < m < 10 000 e | 200 e < m < 1 000 e | +/- 1,5 e |
Gdzie: m – obciążenie ; e – działka wagi
wagi do ważenia pojazdów w ruchu
zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 25 września 2007 roku w sprawie wymagań. którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, dopuszczalne błędy graniczne tego typu wag wynoszą:
Odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi – tabela 1 i tabela 2
Tabela 1 – odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi lub osi wielokrotnej od skorygowanego obciążenia osi lub osi wielokrotnej pojazdu kontrolnego innego niż dwuosiowy podczas ważenia dynamicznego
Klasa dokładności | Odchylenie dopuszczalne w % skorygowanego obciążenia osi podczas legalizacji | Odchylenie dopuszczalne w % skorygowanego obciążenia osi podczas użytkowania |
---|---|---|
A | +/- 0,5 | +/- 1,0 |
B | +/- 1,0 | +/- 2,0 |
C | +/- 1,5 | +/- 3,0 |
D | +/- 2,0 | +/- 4,0 |
Tabela 2 – odchylenie dopuszczalne każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi dla pojazdu kontrolnego dwuosiowego podczas ważenia dynamicznego
Klasa dokładności | Odchylenie dopuszczalne w % statycznego obciążenia osi podczas legalizacji | Odchylenie dopuszczalne w % statycznego obciążenia osi podczas użytkowania |
---|---|---|
A | +/- 0,25 | +/- 0,5 |
B | +/- 0,5 | +/- 1,0 |
C | +/- 0,75 | +/- 1,5 |
D | +/- 1,0 | +/- 2,0 |
Błędy graniczne dopuszczalne sumarycznej masy pojazdu – tabela 3
Klasa dokładności | Błędy graniczne dopuszczalne w % masy pojazdu podczas legalizacji | Błędy graniczne dopuszczalne w % masy pojazdu podczas użytkowania |
---|---|---|
0,2 | +/- 0,10 | +/- 0,2 |
0,5 | +/- 0,25 | +/- 0,5 |
1 | +/- 0,5 | +/- 1,0 |
2 | +/- 1,0 | +/- 2,0 |
Wagi do ważenia pojazdów w ruchu oznaczane są dwiema klasami dokładności: dla ważenia osi oraz dla masy sumarycznej.
wagi odważające
zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 9 czerwca 2009 roku w sprawie wymagań. którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, dopuszczalne błędy graniczne tego typu wag wynoszą:
Klasa dokładności | Błędy graniczne dopuszczalne zsumowanego ładunku |
---|---|
0,2 | +/- 0,10 % |
0,5 | +/- 0,25 % |
1 | +/- 0,50 % |
2 | +/- 1,00 % |